Podróże

DOMINIKANA – wspomnienia z podróży

Juni 4, 2017

Podróż w nowe miejsce jest trochę jak poznawanie drugiego człowieka. Na początku jesteśmy nieufni, obserwujemy, oceniamy, co i na ile możemy sobie pozwolić. A gdy zaczynamy już czuć się swobodnie, każdego dnia odkrywamy więcej i więcej, a nieufność ustepuje miejsca ciekawości i chęci dalszego poznawania.

Tak też było z Dominikaną.

Na Karaiby postanowiliśmy wybrać się w maju. Maj to na Dominikanie podobno początek pory deszczowej, jednak na szczęście żaden deszcz nie uraczył nas swoją obecnością przez całe dwa tygodnie.

Mieliśmy bezpośredni lot z Frankfurtu, który trwał 10 godzin. Lot nie był uciążliwy, po obejrzeniu około 5 filmów wylądowaliśmy na lotnisku w Punta Cana.

Już samo lotnisko w Punta Cana wzbudziło nasze zainteresowanie –   Egzotyka pełną parą już od pierwszego momentu…

Lotnisko to tak naprawdę kompleks uroczych chatek, krytych strzechą. W środku czuć od razu karaibski klimat, a zamiast zimnej klimatyzacji, w ruchu są wielkie, sufitowe wiatraki.

Na lotnisku należy wykupić kartę turystyczną w wysokości 10 dolarów za osobę.

Po odebraniu bagaży nareszcie wybraliśmy się w drogę do naszego hotelu w miejscowości Bavaro.

#1 HOTELE W BAVARO

Bavaro to jedna z najsłynniejszych plaż Dominikany , usytuowana w południowo-wschodniej części wyspy.  Przepiękne, białe plaże z turkusowym kolorem wody Morza Karaibskiego ciągną się tu kilometrami. To, co najbardziej wyróżnia tutejszy krajobraz to wysokopienne palmy o fikuśnych, powykręcanych kształtach.

Przy plaży Bavaro znajdują się luksusowe resorty, w których wakacje spędzają głównie Amerykanie, Kanadyjczycy, Rosjanie i Niemcy.

My również nocowaliśmy w Bavaro, w cudnym kompleksie Grand Palladium. Jest to resort składający się z kolorowych villi usytuowanych w palmowym gaju. Mieliśmy to szczęście, że otrzymaliśmy villę tuż przy plaży.

Hotele oferują tutaj wszystko, czego nam potrzeba, jednak warto wychylić nosa zza hotelu i poznać Dominikanę trochę bliżej.

Plaża w Bavaro i nasz hotel:

#2 CO WARTO ZOBACZYĆ

Stolica wyspy – Santo Domingo

Oddalona od Bavaro o okolo 200 km to jedna z nowocześniejszych stolic na Karaibach. Odwiedzić trzeba tam przede wszystkim Zona Colonial (Stare Miasto) – kolebka kultury europejskiej dla obydwu Ameryk. Warte zobaczenia są również:

Pierwsza ulica miejska Calle Damas, Forteza Ozama, Panteon Narodowy, Alcazar – dom Diego Columba (syn Krzysztofa Kolumba), Faro a Colon (Mauzoleum Krzysztofa Kolumba).

Wyspa Saona

Jest to najpiękniejsza wysepka jaką do tej pory widziałam. Z racji tego, że jest ona częścią parku narodowego Parque Nacional del Este, obowiązuje na niej całkowity zakaz budowy hoteli. Dzięki temu, udało jej się zachować zupełnie dziewiczy charakter.

Niesamowicie intensywny, turkusowy kolor wody zachwyca już od piewszego wejrzenia. Po dopłynięciu na wyspę postanowiliśmy wybrać się na spacer wzdłuż brzegu, aby podziwiać fikuśnie powyginane palmy i małe, kolorowe, drewniane chatki.

Na wyspę dostać się można łodzią lub helikopterem. My popłynęliśmy szybką łodzią motorową, a wracaliśmy dużym katamaranem.

Nurkowanie na wyspie Santa Catalina

Najładniejsze rafy koralowe znajdują się ponoć wokół wyspy Catalina.

Jest to bezludna i częściowo skalista wyspa. Ulubiona wyspa nurków, ale nawet jeśli nie przepadasz za nurkowaniem, warto wybrać się w podróż katamaranem chociażby dla pięknych widoków, które będziesz mieć okazję podziwiać w drodze do celu.

Saona:

28-2

2589

#3 POGODA – KIEDY LECIEĆ

Na Dominikanie wysokie temperatury panują przez cały rok. Najgorętsze miesiące to maj, czerwiec i październik. Średnia roczna temperatura wynosi około 30 stopni Celsjusza.  Na wyspie dominuje klimat zwrotnikowy gorący z dwoma porami deszczowymi: od maja do sierpnia i od listopada do grudnia. Według Dominikańczyków najlepszą porą na odwiedzenie wschodniego wybrzeża są miesiące grudzień-maj.

#4 ZDROWIE I BEZPIECZENSTWO NA WYSPIE

Od osób wybierających się na Dominikanę nie są wymagane żadne szczepienia obowiązkowe.

Jednak  turystom z Europy zaleca się szczepienia między innymi przeciw żółtej febrze, tężcowi oraz wirusowemu zapaleniu wątroby typu A i B.

Warto zaopatrzyć się w małą apteczkę, w której znajdą się leki na problemy z układem pokarmowym, leki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe.

W hotelach i miejscach publicznych nie należy pić wody z kranu. Zaleca się stosowanie środków odstraszających komary.

Dominikana jest uważana za stosunkowo bezpieczny kraj, jednak strefy turystyczne i plaże są regularnie kontrolowane przez prywatne agencje ochrony.

Należy pamiętać, aby cenne rzeczy i dokumenty deponować w sejfach hotelowych, ponieważ zdarzają się drobne kradzieże.

fd-1781

#5 CIEKAWOSTKI I PORADY PRAKTYCZNE

– Językiem urzędowym na Dominikanie jest język hiszpański. Po raz kolejny przekonałam się, że podróżując, naprawdę warto znać języki. Dzięki znajomości hiszpańskiego sporo dowiedziałam się o Dominikanie z pierwszej ręki, czyli od kierowców i innych osób napotkanych na wyspie, którzy słysząc, że mówię w ich języku, stawali się niesamowicie gadatliwi 😀

– Najbardziej opłacalną walutą są dolary amerykańskie

– Różnica czasu wynosi  6 godzin (w czasie letnim) lub 5 godzin (w czasie zimowym)

– Dominikana słynie przede wszystkim z produkcji karaibskiego rumu (Barcelo Anejo i Brugal Anejo (6-letni), Barcelo Grand Anejo i Brugal Extra Viejo  (8-letni) oraz Barcelo Imperial (12-letni), cygar, kawy oraz kakao

– Dominikana to stolica tańca merengue oraz bachaty. Jeśli lubisz tańczyć, warto nauczyć się podstawowych kroków

– Jeśli chcesz zwiedzić wyspę na własną rękę, warto podróżować lokalnymi busami, lub przy mniejszych odległościach – taksówkami. Osobiście nie zdecydowałabym się na wynajęcie samochodu, ponieważ Dominikańczycy nie do końca przestrzegają zasad ruchu drogowego. Wielu z nich nie posiada prawa jazdy, a jazda po pijanemu również jest na porządku dziennym.

Często dochodzi do wypadków drogowych, a wielu Dominikańczyków nie ma ubezpieczenia drogowego i nierzadko uciekają z miejsca wypadku. Plusem są obecne wszędzie spowalniacze prędkości, które hamują pędzących kierowców

– Na wyspie żyje wiele gatunków pająków i węży, jednak żaden z nich nie jest jadowity. Na szczęście, tym razem nie udało nam się spotkać ani jednego 🙂

#6 PODSUMOWANIE

Dominikana zrobiła na mnie niesamowite wrażenie. Nie spodziewałam się, że znajdę tutaj plaże rodem jak z najpiękniejszych pocztówek.

Ludzie są tutaj bardzo mili, serdeczni, chętnie zagadują. A gdy tylko słyszą rytm merengue – tańczą i śpiewają.

Nie da się ukryć, że Dominikana należy do biedniejszych krajów, lecz mimo tego, na każdym kroku spotkać się można z radością i serdecznością, a plaże tutaj należą do najpiękniejszych na świecie.